Veemajanduskavad 2009-2015

Ülevaade Ida-Eesti, Lääne-Eesti ning Koiva vesikonna veemajanduskava koostamiseks ning kinnitamiseks tehtud ettevalmistustöödest. Valminud veemajanduskavad koostati perioodiks 2009-2015 ning need ajakohastati 22. detsembriks 2015.

Ülevaade tegevustest

Viiakse läbi tunnuste analüüs iga vesikonna kohta. Tunnuste analüüs sisaldab vesikonna kirjeldamist, veekeskkonnale avalduvate mõjude määratlemist ning veekasutuse majandusanalüüsi.

1. Pinna-ja põhjavee kirjeldamine
1.1 veekogumite määramine vesikondade ja alamvesikondade pinnavee kirjeldamiseks

1.2 Pinnavee tüpoloogia pinnavee kirjeldamiseks

2. Pinna - ja põhjavee seisundit ohustavate survetegurite kirjeldamine

3. Veekasutuse majandusanalüüs - majanduslike oluliste veekasutusvaldkondade hindamine 

Koostatakse veeseireprogrammid iga vesikonna kohta vee seisundi hindamiseks ja jälgimiseks

Koostatakse ja avaldatakse ajagraafik ja tööplaan veemajanduskavade koostamiseks igas vesikonnas

Viiakse lõpule tunnuste analüüsi käigus määratletud tugevasti muudetud veekogude ja tehisveekogude lõplik määramine, võttes arvesse nende veekogudega seotud sotsiaalmajanduslikke mõjusid

Tugevasti muudetud veekogu on selline veekogu, mille füüsiline seisund on inimtegevuse tulemusena oluliselt rikutud või halvenenud. Selliste veekogude määratlemine on osa veemajanduskavade koostamisega seotud ettevalmistustööst.

Tehisveekogu on inimtegevuse tulemusena tekkinud veekogu sinna kus enne veekogu ei olnud.

Tugevasti muudetud veekogud (TMVK) ja tehisveekogud (TV) eristatakse veekogumitena ehk lõikude või osadena veekogudest ning neid võib sellisel juhul nimetada ka tugevasti muudetud veekogumiteks või tehisveekogumiteks.
Esialgselt määrati TMVK-d ja TV-d 2005. aastal vesikondade pinna- ja põhjavee olukorra kirjeldamise käigus. Lõplik kindlaksmääramine on aga seotud täiendavate hindamistega. Veekogum võib olla TMVK või TV ainult teatud tingimustel ja need tingimused peavad olema selgelt välja toodud. Üldtingimus seejuures on majanduslik, mis tähendab seda, et veekogum võib olla TMVK või TV ainult sel juhul, kui on ära põhjendatud, et meetmed, mida on vaja rakendada veekogumi looduslikkuse taastamiseks on ülemääraselt kulukad. Ülemääraselt kulukaks loetakse selliseid suuremahulisi meetmeid, mille rahastamine ühiskonna või huvigruppide poolt ei ole reaalselt teostatav.
Valminud ülevaade TMVK ja TV lõpliku kindlaksmääramise kohta lisatakse iga vesikonna veemajanduskavale ning see on aluseks TMVK ja TV olukorra selgitamisel. TMVK-d ja TV-dele laieneb erandlik eesmärk, mis tähendab seda, et erinevalt kõikidest teistest looduslikest ja rikkumatutest veekogudest ei pea TMVK-d ja TV-d saavutama aastaks 2015 head seisundit. Küll aga tuleb tagada selliste veekogumite jaoks hea ökoloogilise potentsiaali saavutamine ehk võimalikult looduslähedase olukorra saavutamine nende vahendite ja meetmetega, mis on reaalselt teostatavad ega too kaasa ühiskonna seisukohalt ülemääraseid kulusid.

Kehtestatakse vee seisundi hindamise alused (vee seisundi klassifikatsioon vastavalt veekogude tüüpidele) ja eesmärgid vee hea seisundi saavutamiseks, võttes arvesse üle-euroopalise veekogude seisundi võrdlemise tulemusi.

Koostatakse ja avaldatakse ülevaade olulistest veemajandusprobleemidest igas vesikonnas

Ülevaade olulistest veemajandusprobleemidest on informatiivne dokument, mille põhjal ootab Keskkonnaministeerium tagasisidet või vastuväiteid tõstatatud probleemide kohta ning ettepanekuid nimetatud probleemide kõige mõistlikumaks lahendamiseks.

Ülevaade on koostatud veemajanduskavade ettevalmistamise raames. Vesikonna veemajanduskavade eelnõud tehakse avalikkusele kättesaadavaks 2008. a. detsembris. Vesikonna veemajanduskavade 6 kuud kestev avalik väljapanek toimub 2009. aasta suvel. Vesikonna veemajanduskavad on plaanis kinnitada iga vesikonna kohta 2009. aasta detsembris.

Ülevaade olulistest veemajandusprobleemidest aitab selgitada probleeme, mida plaanitakse veemajanduskava rakendamisega lahendada. Ülevaade on suunatud kõikidele huvitatud osapooltele, kes soovivad saada teavet veemajandusprobleemidest.

Otsitakse ning hinnatakse veeseisundi parandamiseks vajalikke meetmeid. Alustatakse meetmeprogrammide koostamist ning meetmeprogrammide mõju hindamist.

Koostatakse ning tehakse kättesaadavaks iga vesikonna veemajanduskava eelnõu

Vesikonna veemajanduskavade eelnõud esitatakse kooskõlastamiseks. Viiakse läbi kuus kuud kestev kavade avalikustamine ja avalikkusega konsulteerimine. Kinnitatakse veemajanduskavad ning meetmeprogrammid iga vesikonna kohta. Vabariigi Valitsusele kinnitamiseks esitatud vesikondade veemajanduskavad leiab antud lehe algusest. 

Viimati uuendatud 16.12.2022