Sa oled siin

Austa toitu jäägitult! / Уважай еду без остатка! / Respect food completely!

Kampaaniaplakat "Austa toitu jäägitult"

Kas teadsid, et ÜRO Toidu- ja Põllumajandusorganisatsiooni hinnangul läheb igal aastal maailmas hinnanguliselt üks kolmandik kogu toodetud toidust raisku? Probleem puudutab ka Eestit. Eesti kodumajapidamistes moodustab toidukadu ehk raisatud toit toidujäätmetest enam kui kolmandiku.

Mida saad Sina teha, et austada toitu jäägitult ja anda oma panus toidujäätmete tekke vähendamisse?

  • Planeeri nädalamenüü ehk portsjonid ja toidukorrad ette. Tee enne poodi minemist ostunimekiri arvestades, milliseid koguseid toitu vajad ja millised toiduained on kodus juba olemas. Ära mine poodi näljasena ega lase end ahvatleda suurtel pakkidel ja pakkumistel. Osta ainult vajalik kogus, võimalusel osta toiduaineid lahtiselt oma korduskasutatavasse pakendisse vajalikus koguses. Nii säästad toitu, aega, raha ja keskkonda!
  • Ole leidlik toiduainete ja toidu ülejääkide kasutamisel, arvestades seejuures toiduohutusega. Valmista näiteks pruunidest banaanidest kooki või smuutit, kasuta üleliigset/kuivanud saia kotlettide valmistamisel, valmista seisma jäänud köögiviljadest suppe jne.
  • Tee vahet märgetel "kõlblik kuni" ja "parim enne". Märget "kõlblik kuni" ehk tarvitamise tähtpäeva kasutatakse kiiresti riknevatel toitudel. See tähistab kuupäeva, milleni võib toitu ohutult süüa. Tarbi toit enne „kõlblik kuni“ kuupäeva möödumist! „Parim enne” tähistab kuupäeva, milleni säilib toote nõuetekohane kvaliteet. Toiduaineid on ohutu tarbida ka mõnda aega pärast „parim enne” kuupäeva möödumist, kuid enne tarbimist vaatle, nuusuta ja maitse.
  • Jälgi pakenditele märgitud kuupäevi ja paiguta toiduained kapis ümber – tõsta uuemad tooted külmikus või kapis tahapoole ja vanemad ettepoole, et vältida toiduainete riknemist, enne kui neid kasutada jõuad.
  • Säilita toitu nõuetekohaselt – vaata pakenditelt toidu säilitamisjuhiseid, hoia külmiku temperatuur vahemikus 1–4 °C ja sügavkülmiku temperatuur –18 °C juures.
  • Kasuta toidu säilitamiseks külmutamist või kuivatamist. Hea mõte on külmutada toitu eraldi portsjonitena ja märgistada need vastavalt.
  • Kasuta väiksemaid taldrikuid, lusikaid ja kahvleid. Nii sa ei tõsta taldrikule rohkem toitu, kui ära süüa jaksad.
  • Jaga üleliigset toitu sõprade, kolleegide või naabritega! Samuti jagage omavahel nippe toiduraiskamise vältimiseks.
  • Vali poes ja turul julgelt ebastandardse välimusega puu- ja köögivilju – need on täiesti söödavad ja toitvad ning saad ära kasutada allahindlusi või muid kampaaniad.
  • Töökoha või kooli sööklas ära tõsta rohkem süüa, kui jaksad ära süüa. Mõtle ka kohvikus või restoranis enne toidu tellimist, kui palju jõuad süüa. Võid proovida eelroa ja pearoa tellimise asemel kahe eelroa söömist.
  • Rootsi lauas võta väiksem taldrik, et vältida üleliigsete toidukoguste taldrikule tõstmist. Vajadusel saad toitu juurde tõsta.
  • Küsi kohvikus või restoranis järelejäänud toit endaga kaasa. Nii saad seda süüa hiljem kodus.
  • Kohanda oma ootusi - ära eelda, et kogu toiduvalik peab olema toidupoes, kohvikutes ja restoranides kogu päeva vältel saadaval. See võib tähendada, et poed, kohvikud ja restoranid peavad päeva lõpus toitu ära viskama.
  • Kui siiski tekib toidujäätmeid, ära viska neid segaolmejäätmete hulka, vaid kogu liigiti ja komposti ise või viska biojäätmete konteinerisse.
 

Знаете ли Вы, что, по оценке Продовольственной и сельскохозяйственной организации ООН, каждый год в мире пропадает примерно треть всей произведенной еды? Проблема касается и Эстонии: в домохозяйствах потери еды, то есть выброшенная еда, составляет более трети пищевых отходов.

Что можете сделать Вы, чтобы внести свой вклад в сокращение количества пищевых отходов?

  • Заранее составляйте меню на неделю – порции и приемы пищи. Перед тем как пойти в магазин, составляйте список покупок с учетом того, сколько и каких нужно продуктов и какие дома уже есть. Не ходите в магазин голодными, не позволяйте соблазнять себя большими упаковками или заманчивыми предложениями. Покупайте сколько нужно, по возможности без упаковки или тары, в свою многоразовую. Так Вы сэкономите и пищу, и время, и деньги, да еще и сбережете окружающую среду.
  • Проявляйте находчивость в использовании остатков еды, не подвергая при этом себя опасности. Из потемневших бананов можно приготовить, например, пирог или смузи, лишнюю или засохшую булку – в котлеты, залежавшиеся овощи – в супы и т.д.
  • Усвойте разницу между «kõlblik kuni» и «parim enne». Kõlblik kuni, т.е. дата, до которой продукт можно безопасно употреблять, указывается на скоропортящихся продуктах. Так и поступайте. Parim enne – это дата, до которой продукт сохраняет требуемое качество. Продукты можно употреблять и некоторое время после истечения срока хранения, но перед этим стоит их осмотреть, понюхать и попробовать.
  • Обращайте внимание на даты на упаковках и размещайте продукты в холодильниках и шкафах так, чтобы более свежие были сзади, чтобы продукты не испортились еще до того, как Вы решили их употребить.
  • Храните продукты как положено, с учетом инструкции на упаковке. Установите в холодильнике температуру +1...+4 °C, а в морозилке – около -18 °C.
  • Для хранения продуктов используйте заморозку или сушку. Удобно замораживать еду отдельными порциями и соответствующим образом ее помечать.
  • Пользуйтесь самими мелкими тарелками, самыми маленькими ложками и вилками. Так на тарелке не окажется больше еды, чем Вы сможете съесть.
  • Делитесь излишками пищи с друзьями, коллегами и соседями! Делитесь между собой и секретами того, как сделать так, чтобы еда не пропадала.
  • В магазине и на рынке смело берите фрукты и овощи нестандартного внешнего вида – они совершенно съедобные и вполне питательные, зато со скидкой или в рамках каких-нибудь акций.
  • В столовой на работе или в учебном заведении не набирайте больше, чем сможете съесть. В кафе и ресторане тоже, перед тем как сделать заказ, подумайте, сколько Вы осилите. Вместо того, чтобы заказать закуску и основное блюдо, можно попробовать взять две закуски.
  • На шведском столе берите тарелку поменьше, чтобы на нее не поместилось чрезмерно много. Если понадобится, можно будет взять еще.
  • В кафе и ресторане просите забрать оставшуюся еду с собой, там ее можно будет спокойно доесть.
  • Имейте в виду, что не весь ассортимент продуктов и блюд в магазинах, кафе и ресторанах доступен в течение всего дня. Это означало бы, что им пришлось бы в конце дня продукты и блюда выбрасывать.
  • Если же пищевые отходы все-таки образовались, не выбрасывайте их в смешанный бытовой мусор – сортируйте и компостируйте сами или выбрасывайте в контейнеры для биоотходов.

 

 

Did you know that according to the Food and Agriculture Organization of the United Nations about one third of all food produced for human consumption goes to waste? The problem is also topical in Estonia. Food loss (wasted food) accounts more than about a third of food waste in Estonian households.

What can you do to contribute to prevention of food waste?

  • Plan your menu and meals. Write a shopping list considering what quantities of food you need and what kind of food are already available at home. Don’t shop when hungry or don't be tempted by big packages and offers. Buy only as much as you need (the right packaging size or loose foods in reusable containers).
  • Use your leftovers and be resourceful in the use of food and food surpluses, taking into account food safety. For example, make a cake or smoothie from brown bananas, use excess/dried bread to make cutlets, make soups from older vegetables, etc.
  • Know the difference between „kõlblik kuni“ („use by“) and „parim enne“ („best before“). „Kõlblik kuni“ informs you about food safety. Eat your food before „kõlblik kuni date“ passes. „Parim enne“ informs about food quality. It is safe to consume food for some time after the „parim enne“ date, but observe, smell and taste before consumption.
  • Rotate food stored at home – „first in, first out“.
  • Store food properly – check the labels for storage instructions, make sure your fridge is between 1° and 4°C and freezer around –18 °C.
  • Use freezing or drying to preserve food. It is a good idea to freeze the food in separate portions and label them accordingly.
  • Use smaller plates, spoons and forks. Refill as needed.
  • Share surplus food with your friends, colleagues or neighbours! Also share tips to prevent food waste.
  • At the shops or market choose imperfect fruit and vegetables.
  • At the canteen only take as much food as you can eat. Also think about how much you can eat before ordering food in a cafe or restaurant. You can try eating two starters instead of ordering an appetizer and a main course.
  • At the buffet, grab a smaller plate and refill as needed
  • Take your leftover food with you, you can eat it later at home.
  • Manage your expectations concerning availability of food, depending on the time of the day.
  • However, if food waste is generated, do not throw it in the mixed municipal waste, but collect it separately and compost it yourself or throw it in the bio-waste container.

 

Viimati uuendatud: 29. september 2020

Räägi kaasa
riigivalitsemises

Sul on võimalus esitada oma ettepanek või rääkida kaasa otsuste kujunemisel.

Eelnõude infosüsteem

Sul on võimalik jälgida, millised eelnõud on praegu töös ning soovi korral saad ka oma kommentaari esitada või osaleda avalikel konsultatsioonidel.

Osalusveeb

 

Osalusveebis osale.ee saad esitada valitsusele ideid ja ettepanekuid ning koguda allkirju oma idee toetuseks. Iga esitatud idee saab ka valitsuse poolse vastuse.