Ökomärgis on tähis, mis kinnitab toote või teenuse keskkonnasõbralikkust. Mõiste ökomärgis all peetakse enamasti silmas just kindlatele põhimõtetele vastavat keskkonnamärgistust.
Ökomärgist eristab keskkonnamärgistus skeemidest mitu selget põhimõtet:
- Ökomärgist kandev toode vastab rangetele kriteeriumitele, mille on koostanud valdkonna eksperdid.
- Ökomärgist kandva toote keskkonnamõju vähendamisel on arvestatud kogu toote elutsükliga.
- Ökomärgise on väljastanud nö kolmas osapool, kes on hinnanud toote vastavust rangetele nõudmistele.
- Ökomärgise kasutamine ning taotlemine on vabatahtlik.
Lisainfo
- EL ökomärgis
- Levinumad ökomärgised Eestis
- Infopäev ökomärgise taotlemisest 2. juunil
- Ökomärgise infovoldik (eesti keeles)
- Ökomärgise infovoldik (inglise keeles)
Ökomärgise eesmärk
- edendada tooteid, mida kasutades on võimalik vähendada negatiivset mõju keskkonnale (võrreldes sama tooterühma muude toodetega);
- aidata kaasa loodusvarade tõhusale kasutamisele ning keskkonnakaitse kõrgele tasemele;
- tarbijate ja tootjate keskkonnateadlikkuse tõstmine;
- mõjutada turgu keskkonnahoidlikkuse suunas.
Lisaks eelpool kirjeldatud ökomärgistele on turul veel suur hulk erinevaid toote või teenuse keskkonnasõbralikkusele viitavaid keskkonnamärgiseid. Näiteks märgised, mis arvestavad vaid ühte tootmisaspekti või tooteomadust või mahepõllumajandusmärgised, mis viitavad toote tooraine mahepõllumajanduslikule päritolule.
Kasu ökomärgisest
- ökomärgis tõestab tarbijale, et märgistatud toode on keskkonnasõbralikum kui teised samasse tooterühma kuuluvad tooted;
- ökomärgisega toode on tihti tervisele ohutum;
- ökomärgis on usaldusväärne, kuna selle annab välja sõltumatu organisatsioon, toetudes adekvaatsele teabele ja teadusuuringutele;
- ökomärgis teavitab tarbijat, et tootja hoolib keskkonnast ning tõestab ettevõtte mainet. Keskkonnateadlikud tarbijad on sageli lojaalsed ökomärgisega toodetele;
- ökomärgis eristab toodet teistest samaväärsetest ning annab turueelise;
- ökomärgise andmise kriteeriume võidakse kasutada (riigi)hangete dokumentides, seega on lihtne tõestada ökomärgisega toote keskkonnanäitajaid;
- toote keskkonnamõju hindamine ökomärgise taotlemise protsessis toob esile toote parandamise võimalused (nt tehnoloogia muutmine) ning üldjuhul hoiab raha kokku.
Ökomärgis on seega ettevõttele väga hea vahend toote tutvustamiseks ja tarbijate usalduse võitmiseks, mis võib oluliselt suurendada toote läbimüüki.
Ökomärgisega toodete tarbijad suunavad turgu keskkonnasõbralikkuse poole, aidates sellega kaasa keskkonnasõbralike toodete arendamisele ja tootmisele ning tarbimise keskkonnamõju vähendamisele
Tarbijate ja ettevõtjate teadlikkuse kasvuga muutub ökomärgise kasutamine üha tähtsamaks ka Eestis.
Keskkonnamärgiste tüübid (ISO)
Ökomärgis (I tüüp) ISO standard 14024
Isedeklareeritavad märgised (II tüüp) ISO standard 14021
Keskkonnateatised (III tüüp) ISO standard 14025