Keskkonnamõju strateegilise hindamise (KSH) eesmärk on keskkonnakaalutlustega arvestamine strateegiliste dokumentide koostamisel ja kehtestamisel.
KSH aitab kaasa kõrgetasemelisele keskkonnakaitsele ning säästva arengu edendamisele.
Keskkonnakaalutlustega arvestamine peab algama juba siis, kui kavandatakse valdkonna või piirkonna peamisi arengusuundi. KSH võimaldab hilisemaid probleeme ennetada, võttes keskkonnaküsimusi arvesse juba otsuse tegemise kõrgemal tasandil. Keskkonnamõju hindamise (KMH) rolliks on sellisel juhul juba hilisem täpsustav hindamine projekti tasandil.
Keskkonda mõistetakse KSH puhul laiemalt kui ainult looduskeskkond, st mõju hinnatakse loodus-, sotsiaal-, majandus- ja kultuurilise keskkonnaaspektide seisukohast.
KSH korraldatakse strateegiliste planeerimisdokumentide (edaspidi kava) ja planeeringute koostamisel.
Kava on näiteks strateegia, arengukava, tegevuskava, programm vm dokument, mis vastab keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse (KeHJS) kriteeriumitele.
KSH menetlus on planeeringute ja muude strateegiliste planeerimisdokumentide puhul erinev. Planeeringute KSH menetlus toimub planeerimisseaduses sätestatud korras, teiste strateegiliste planeerimisdokumentide KSH menetlust reguleerib KeHJS.
KeHJS kohase KSH menetluse skeem (PDf, 523.41 KB)
PlanS kohase KSH menetluse skeem (PDF, 654.42 KB)
Lisainfo planeerimisseaduse kohta
Täpsemalt KSH kohta:
Mõistete selgitus
Keskkonnamõju - tegevusega eeldatavalt kaasnev vahetu või kaudne mõju looduskeskkonnale, inimese tervisele ja heaolule, kultuuripärandile või varale.
Oluline keskkonnamõju - keskkonnamõju on oluline, kui see võib eeldatavalt ületada mõjuala keskkonnataluvust, põhjustada keskkonnas pöördumatuid muutusi või seada ohtu inimese tervise ja heaolu, kultuuripärandi või vara.
Kava koostamise korraldaja - algatab KSH, vastutab selle korraldamise eest ja kannab seonduvad kulud.
KSH eelhindamine - strateegilise planeerimisdokumendiga eeldatavalt kaasneva keskkonnamõju olulisuse esialgne hindamine, mille käigus otsustatakse KSH vajalikkuse üle.
KSH programm - KSH lähteülesanne, milles selgitatakse hindamise ulatus ja ajakava ning nimetatakse isikud ja asutused, keda kava rakendamine võib mõjutada või kellel võib strateegilise planeerimisdokumendi vastu huvi olla.
KSH väljatöötamise kavatsus - planeeringute KSH lähteülesanne, milles selgitatakse hindamise ulatus ja ajakava ning nimetatakse eeldatavalt oluline keskkonnamõju.
Asjaomane asutus - asutus, keda kavandatava tegevuse rakendamisega eeldatavalt kaasnev keskkonnamõju tõenäoliselt puudutab või kellel võib olla põhjendatud huvi eeldatavalt kaasneva keskkonnamõju vastu.
KSH aruanne - strateegilise planeerimisdokumendi juurde kuuluv dokument, mis sisaldab KSH tulemusi. KSH aruande koostamisel lähtutakse nõuetele vastavaks tunnistatud KSH programmist (või KSH väljatöötamise kavatsusest) ning see peab vastama KeHJS § 40 lõikes 4 sätestatud nõuetele.
KSH esimese etapi aruanne - eriplaneeringute KSH aruande koostamise alus, milles hinnatakse erinevate asukohaalternatiivide mõjusid.