Hong Kongi rahvusvaheline laevade keskkonnasõbraliku ümbertöötlemise konventsioon

Konventsioon on vastu võetud selleks, et vältida laevade ümbertöötlemisega nende tegevuse lõppedes tarbetut riski inimese tervisele ja keskkonnale. Reguleerimise vajadus seisneb selles, et laevade ümbertöötlemisega on seotud mitmed keskkonnaalsed küsimused. Näiteks võib ümbertöötlemiseks müüdav laev sisaldada mitmeid keskkonnaohtlikke aineid nagu näiteks asbest, raskemetallid, süsevesinik, osooni kihile kahjulikud ained jt.

Konventsioonis reguleeritakse laevade ümbertöötlemisega tegelevate üksuste töötamis- ja keskkonnakaitse nõudeid maailma erinevais paigus.

Rahvusvahelise Mereorganisatsiooni liikemesriigid ja erinevate valitsusväliste organisatsioonide esindajad töötasid koos Rahvusvahelise Tööorganisatsiooni esindajate ja Baseli konventsiooni osalisriikidega konventsiooni teksti välja 3 aasta jooksul.

Regulatsioon hõlmab: laevade projekteerimise, ehituse, opereerimise ja ettevalmistuse nõudeid selleks, et hõlbustada nende keskkonnasõbralikku ümbertöötlemist tegemata kompromisse laevade turvalisuse ja operatiivse tõhususe osas. Samuti nõudeid laevade ümbertöötlemisega tegelevate üksuste turvalise ja keskkonnasõbraliku toimimise kohta ning täitmise tagamise meetmeid laevade ümbertöötlemise, ettevõtete litsenseerimise ja aruandluse kohta.

Ümbertöötlemisele minevatel laevadel peab olema tehtud ohtlike ainete inventuur, mis peab olema iseloomulik igale laevale ning mille kohane aruanne peab olema kaasas ka laeva dokumentides. Konventsiooni lisas on toodud ohtlike ainete nimekiri, mille paigaldamine ja kasutamine on laevatehastes, laevade remondikohtades ning konventsiooni osalisriikide laevadel keelatud või piiratud. Laevadelt nõutakse esialgset ohtlike ainete inventuuri ülevaatust kontrollimaks selle olemasolu ning lisaülevaatusi laeva eluperioodil ja lõplikku ülevaatust enne ümbertöötlemisele saatmist tuvastamaks konventsiooniga kehtestatud nõuete täitmist.

Laevatehaselt, kes ümbertöötlemisega tegelevad, nõutakse nn laevade ümbertöötlemise plaani, mille alusel peab saama tuvastada viisi ja meetodeid kuidas igat laeva sõltuvalt nende omadustele ja inventuurile käideldakse. Konventsiooni osalsiriikidelt nõutakse efektiivseid meetmeid tagamaks, et nende jurisdiktsiooni all toimivad laevade ümbertöötlemisega tegelevad üksused täidaksid konventsiooniga kehtestatud nõudeid. Selleks on väljatöötamisel erinevad juhised, mis peaksid riiki selle kohustuse täitmisel abistama.

(The Hong Kong International Convention for the Safe and Environmentally Sound Recycling of Ships, 2009)

Eesti valmistab konventsiooni ratifitseerimist ette ning on selle rakendamise mõju kohta tellinud analüüsi Consolato Del Mare OÜ-lt.

IMO on väljatöötanud konventsiooni rakendamiseks juhised, millele viidatakse ka EL määruses:

 

 

Viimati uuendatud: 20. november 2017

Räägi kaasa
riigivalitsemises

Sul on võimalus esitada oma ettepanek või rääkida kaasa otsuste kujunemisel.

Eelnõude infosüsteem

Sul on võimalik jälgida, millised eelnõud on praegu töös ning soovi korral saad ka oma kommentaari esitada või osaleda avalikel konsultatsioonidel.

Osalusveeb

 

Osalusveebis osale.ee saad esitada valitsusele ideid ja ettepanekuid ning koguda allkirju oma idee toetuseks. Iga esitatud idee saab ka valitsuse poolse vastuse.