Energiamärgis

Keskkonnasäästliku mõttelaadi toetamiseks on mujal maailmas kasutusele võetud energiamärgistus, mida kasutatakse paljude toodete, hoonete ja sõiduautode puhul. Autode energiamärgist reguleerib 1. jaanuaril 2016 jõustunud „Uue sõiduauto kütusekulust ning eralduva süsinikdioksiidi heitkogusest kasutaja teavitamise kord“ muudatus.

Energiamärgis sõiduautodel


Uute sõiduautode müügil on kohustuslik tarbijat teavitada iga mudeli näidisel sõiduauto kütusekulust ja süsinikdioksiidi (CO2) heitest. Kasutatud autodele on energiamärgise kasutamine vabatahtlik. Hetkel kohustuslik sõiduauto kütusekulu ja süsinikdioksiidi heitkoguse arvnäitajaid sisaldav märgis asendatakse alates 1. jaanuarist 2016 sõiduautode energiamärgisega, mille eesmärk on ostja tõhusam teavitamine uue sõiduauto kütusekulust ja eralduva süsinikdioksiidi heitkogusest.

Määruse muutusega lisandub automüüjatele kohustus uuendada märgist igal aastal 1. aprilliks.

Energiamärgise süsteem aitab tõsta tarbijate teadlikust auto kütuseefektiivsusest ja mõjust keskkonnale. Sõiduautod on klassidesse jagatud absoluutse CO2 heite põhjal ehk madala CO2 heitkogusega auto on olenemata auto tüübist klassis “A” ja suure heitkogusega auto klassis “G”.

Energiaklassid on määratud arvestades eri huvigruppide arvamusi, teiste riikide kogemusi, Eesti autoparki ja selle ajaloolist CO2 heite muutust ning Euroopa Parlamendi ja Nõukogu määruse nr 443/2009 kohast uute sõiduautode keskmist CO2 heitkoguse taset.

Eesmärgid sõiduautode CO2-heitmete vähendamiseks


Euroopa Liit on seadnud aastateks 2015 ja 2021 uutele sõiduautodele CO2 heitkoguse vähendamise eesmärgid. Euroopa Parlamendi ja Nõukogu määruse kohaselt ei tohi 2015. aastast alates esmaregistreeritud autode keskmine CO2 heitkogus olla rohkem kui 130 grammi CO2 kilomeetri kohta. See vastab kütusekulule ligikaudu 5,6 liitrit saja kilomeetri kohta bensiinimootori ning 4,9 liitrit saja kilomeetri kohta diiselmootori korral.

2021. aasta eesmärk on mõnevõrra perspektiivikam - keskmine heitkogus ei tohi ületada 95 grammi CO2 kilomeetri kohta, mis vastab kütusekulule ligikaudu 4,1 liitrit saja kilomeetri kohta bensiinimootori ja 3,6 liitrit saja kilomeetri kohta diiselmootori korral.

Alates 2010. aastast, mil alustati heitkoguste seiramist, on CO2 heitkogus vähenenud 12 protsenti ehk 17 grammi CO2 kilomeetri kohta. 2014. aastal oli Euroopa Liidu keskmise uue sõiduauto heitkogus 123 grammi CO2 kilomeetri kohta, Eestis oli samal aastal keskmine sõiduauto heitkogus 140 grammi CO2 kilomeetri kohta.

Lisainfo: Cris-Tiina Türkson, Keskkonnaministeeriumi kliima- ja kiirgusosakonna peaspetsialist, cris-tiina.turkson@envir.ee, 626 2977.

 

Energiamärgise näidis




 

Energiamärgise elemendid

  • Sõiduauto mudeli ja kütusetüübi andmed
  • Sõiduauto ametlik kütusekulu ja CO2 heitkoguse arvväärtus
  • Energiaklassiskaala- Energiamärgistusel olevad tähed A kuni G tähistavad energiatõhususe klassi, kusjuures täht A tähistab kõige energiasäästlikumat masinat, G aga kõige vähem säästlikku.
  • Keskmine kütusekulu maksumus eurodes 10 000 km kohta (Kütuse hind on määratud eelmise kalendriaasta hinnangulise keskmisena: bensiin x €/l, diisel x €/l, gaas x €/kg, elekter x €/kWh)
  • Määrusest tulenevad viited

 

Viimati uuendatud: 24. märts 2016

Räägi kaasa
riigivalitsemises

Sul on võimalus esitada oma ettepanek või rääkida kaasa otsuste kujunemisel.

Eelnõude infosüsteem

Sul on võimalik jälgida, millised eelnõud on praegu töös ning soovi korral saad ka oma kommentaari esitada või osaleda avalikel konsultatsioonidel.

Osalusveeb

 

Osalusveebis osale.ee saad esitada valitsusele ideid ja ettepanekuid ning koguda allkirju oma idee toetuseks. Iga esitatud idee saab ka valitsuse poolse vastuse.